torstai 2. heinäkuuta 2015

Miten seurustelu onnistuu kun on vakavasti masentunut?

Niin, miten voi seurustella ja huolehtia suhteesta, kun voimavarat ei riitä itsestäkään huolehtimiseen? Se miksi koko meidän suhteemme aikana ei ole ollut yhtään riitaa, ja kaikki on sujunut paremmin kuin hyvin, ei todellakaan johdu siitä mitä minä olen tehnyt. Suurin syy miksi suhteemme oli hyvä pahimpinakin aikoina on se että Jumala on siunannut elämäämme, ja mieheni on ollut ja on edelleen erittäin ymmärtäväinen ja rakastava.

Kun aloin seurustella nykyisen aviomieheni kanssa olin jo valmiiksi masentunut ja ahdistunut. Me oltiin tunnettu vain reilu kuukausi, joten mieheni ei ollut koskaan nähnyt minua terveenä. Silti mieheni näki minussa jotain suunnattoman arvokasta, ja halusi alkaa seurustella kanssani. Hän siis teki aloitteen. Suostuin siihen, mutta olin varma ettei suhteemme kestä kauaa, vaan mieheni jättää minut heti kun huomaa kuinka paljon sairauteni tulisi rajoittamaan meidän elämäämme.

Aikaa kuitenkin kului eikä miehelleni noussut koskaan ajatuksia että haluaisi minut jättää. Millainene sitten olin suhteessa? Ei seurustelu tietenkään parantanut sairauttani. Päinvastoin sairauteni paheni pikku hiljaa. Välillä oli vaiheita että aina kun näimme makasin sängyssäni ja mieheni lohdutti ja paijasi minua. Puheen aiheemme liittyi usein siihen etten jaksa enkä halua elää. Tai siihen että olen taas viillellyt tai repinyt kaikki vanhat ruvet auki. Puheen aiheemme rajoittuivat pitkälti sairauteni ympärille. Aina en jaksanyt kysyä mieheltäni useisiin päiviin ehkä jopa viikkoihin miten hänellä menee. Tunsin asiasta syyllisyyttä, mutta voimavarani eivät riittäneet asian muuttamiseen. Mieheni kuitenkin kärsivällisesti tuki ja hoiti minua. Hän ymmärsi ettei se johtunut minusta tai luonteestani, vaan sairaudestani.

Mikä sitten on suhteemme salaisuus? Nykyäänhän jaksan päivittäin kysyä miten mieheni päivä on mennyt, ja jaksan myös oikeasti kuunnella mitä hän vastaa. Nykyään minäkin jaksan huolehtia meidän suhteesta, mutta suurimman osan ajasta mitä olemme yhdessä olleet minä en ole jaksanut niin tehdä. Salaisuutemme on ehdottomasti se että me molemmat luotimme (ja luotamme edelleen) Jumalaan, ja pyrimme tekemään hänen tahtonsa mukaan.

Raamatun ohje seurustelussa ja naimisissa olosta on selkeä. Monesti ihmiset luulevat että raamattu kieltää pelkästään esiaviollisen seksin ja miehen tulee olla perheen pää, mikä tarkoittaa naisen alistamista. Onhan se niin että seksi on meidänkin elämässä kuulunut vasta avioliittoon, ja onhan mies perheemme pää, mutta minua ei ole missään vaiheessa alistettu millään tavalla. Mitä perheen päänä oleminen sitten raamatussa tarkoittaa? Efesolaiskirje 5:24-25 sanoo että niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin vamojenkin tulee olla miehillensä. Käytännössä se tarkoittaa sitä että kun vaimo rakastaa miestään hän haluaa toimia miehensä parhaksi ja kunnioittaa tämän päätöksiä. Saako mies sitten tehdä mitä vain, ja vaimon tulee aina myötäillä? Ei saa, jakeessa 25 sanotaan että miesten tulee rakastaa vaimoaan niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa. Kristus kuoli seurakuntansa puolesta, joten miten miehen tulee toimia? Miehen tulee rakastaa vaimoaan niin paljon, että hän tekee päätökset aina sen pohjalta mikä on vaimolleen parasta. Tällöin vaimon on helppoa olla kuuliainen miehelleen ja totella häntä, sillä kaikki ratkaisut on tehty vaimon parasta ajatellen. Koska molemmat tekevät päätökset toisen parasta ajatellen, molempien tarpeet tulevat tyydytetyiksi.

Tämä on ainoa ja suurin salaisuus siihen miksi suhteemme on niin hyvä. Mieheni on aina kaikissa tilanteissa rakastanut ja ajatellut minun parastani. Kun minä olen maannut kaikki päivät sängyssä, mieheni on käynyt töissä, siivonnut, laittanut ruokaa, tehnyt kaiken, koska hän on rakastanut minua ja tehnyt niin kuin Kristuskin on tehnyt seurakunnalleen. Ei me omassa voimassamme olisi jaksaneet, ja suhteemme olisi luultavasti loppunut jo ajat sitten. Olen äärimmäisen kiitollinen Jumalalle, että olen saanut vierelleni niin hyvän miehen, ja nyt kun voimani vihdoin riittävät teen kaikkeni myös omalta osaltani että suhteemme myös pysyy hyvänä.

Jos sinulla herää kysymyksiä suhteeseemme liittyen, niin voin yrittää vastata niihin. Tämä on tietysti vain lyhyt kuvaus koko seurustelu ajasta. Valoitan ehkä myöhemmin vielä lisää, mutta tämä saa jäädä nyt tähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti